خاطرات یک تیم نجات

خاطره‌ و مقاله آموزشی

خاطرات یک تیم نجات

خاطره‌ و مقاله آموزشی

قطبنما، دوست یا دشمن؟

کسی در مورد اینکه یک کوهنورد باید قطب نما داشته باشه شکی نداره و اصلا بحثی هم نمی کنه و از طرفی به مدد کشور چین کوهنوردهای ما از همه نوع ابزار و تجهیزات به تعداد زیاد و قیمت پایین برخوردارند بنابراین همگی ما حداقل صاحب یک قطبنمای چینی ارزون قیمت هستیم.

دلیل ارزونی این قطبنماهای چینی اینه که اونها از آلیاژهای اعلا برای سوزن قطبنما استفاده نمی کنن و برای اینکه استهلاک ابزار کم بشه و نوک سوزن در اثر ضربه زود کند نشه کل صحفه قطبنما رو توی یک مایه روغنی غرق می کنن تا هم حرکتش کند بشه و هم وزنش کمتر. اکثرا یک حباب کوچک هم دارند که معمولا با تغییر ارتفاع اندازه اش تغییر می کنه ولی به هر حال کمک می کنه تا بشه قطب نما رو تراز در دست گرفت.

این قطبنماها به نظر من دو اشکال عمده دارن.

یکی وجود همون مایه است که ممکنه مثلا در یک برنامه دماوند زمستانی یخ بزنه و کار دستمون بده.

دوم اینکه گرا گرفتن با این قطبنماها به دلیل اینکه عقربه آنها قفل نمی شود کمی سخت است.

 

آقایونی که سربازیشونو درست گذرونده باشن باید الان به یاد نسخه اصل این قطبنماهای چینی که محصول آمریکاست افتاده باشن. خب من هم از خیلی وقت پیش توی ذهنم بود که یکی تهیه کنم ولی به دلیل هزینه قابل توجهش در اولویتم نبود. بالاخره هفته پیش تونستم یک قطب نمای نوی آمریکایی با قیمت نسبتا مناسبی بخرم. می خواستم چک کنم ببینم که خطای محصول چینی چقدره که خشکم زد. این دو قطبنما دقیقا خلاف جهت همدیگه رو نشون می دادن. چیزیکه می دیدم رو باور نمی کردم. با خودم گفتم ای بابا فروشنده کلاه سرم گذاشت و یک قطبنمای تعمیری خراب بهم انداخت! اما وقتی از قطبنمای دیجیتال GPS ام کمک گرفتم یخ زدم. جهت درست رو قطبنمای آمریکایی نشون می داد نه چینی!  (قطبنمای سمت چپ آمریکایی و سمت راستی چینیه)

جهت اشتباه قطب نمای چینی

قطب نمای چینی                  GPS                     قطب نمای آمریکایی

 

راستش خیلی خوشحال شم که تا حالا در موقعیتی قرار نگرفته بودم که مجبور بشم از قطبنمای چینی خودم استفاده بکنم و گرنه هیچ بعید نبود الان نمی تونستم این مطلب رو بنویسم. خواستم هشداری داده باشم تا:

اگر قطب نمای چینی می خرید حتما آزمایشش کنین و چشم بسته بهش اعتماد نکنین

وقتی چنین حرفی زده می شه شاید به نظر خیلی بدیهی بیاد اما من خودم وقتی قطب نمای خودمو می خریدم فقط به اینکه صفحه اش گیر نمی کنه و می چرخه توجه کرده بودم و توی این چندسال حتی یکبار هم متوجه جهت معکوسش نشده بودم.

منبع:  http://newbie.blogfa.com/post-147.aspx

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد